< < Vrátit se

Jedna věc, na kterou byste ve výživových plánech neměli zapomenout

Vedra na padnutí a obnažené postavy jasně signalizují, že léto je v plném proudu. Přestože většina z nás svá letní těla pečlivě buduje již od tří řízků u Štědrovečerní večeře, někdy nepomůže ani intenzivní dvouhodinové pocení se v posilovně, a tak mnozí z nás přistupují k nejrůznějším dietám. Omezují cukry, přidávají bílkoviny nebo odmítají jíst cokoliv, co není zelené. Na jednu věc ale zapomínají.

Nemá to bílkoviny, tuky ani cukry, přesto to má energetickou hodnotu – co je to? V rovnici příjmu a výdajů energie leckdo zapomene zohlednit jednu položku – alkohol. I ten má kalorie, které je při dietě dobré brát v potaz. A pokud se chceme dostat do formy, tak bychom měli. Podle přísných diet je alkohol při hubnutí tabu. Zbytečně. Jeden gram čistého alkoholu obsahuje 20 kJ energie, což není zanedbatelné množství, zároveň ale nejde o něco, čeho bychom se museli vzdát úplně. Stejně jako v rámci našeho půstu občas hřešíme kouskem čokolády, osminkou pizzy nebo nočním výletem do lednice, tak i přiměřená konzumace alkoholu při rodinné oslavě nás nemusí vyvést z míry a překazit naše snažení. Stačí, když si budeme dobře hlídat přijaté množství energie, a potom si další den dáme o něco víc do těla.

Abychom dokázali dobře odhadnout příjem energie z alkoholu, měli bychom při sledování energetické hodnoty vždy používat míru, ve které se alkohol běžně podává. Nemá smysl sledovat energetický příjem z piva po 100 mililitrech, když se většina z nás nezastaví na jednom půllitru. Stejně tak téměř nikdo nepije whisky po deci, ale po malých a velkých panácích. Energetickou hodnotu alkoholických nápojů lze pohodlně sledovat na: https://www.kaloricketabulky.cz/napoje/napoje-alkoholicke